Zaujímavosti

Vesmírny odpad mení našu hornú vrstvu atmosféry

vesmírny odpad

videní: 544

Padajúci vesmírny odpad mení hornú vrstvu atmosféry Zeme spôsobmi, ktorými úplne nerozumieme. Problém sa v budúcnosti môže zhoršiť.

Výskumné lietadlo, ktoré preletelo cez stratosféru Zeme, identifikovalo viac ako 20 prvkov, ktoré sú spojené s leteckým priemyslom. Odborníci predpovedajú, že problém sa môže v budúcnosti ešte zhoršiť.

Nová štúdia odhalila prekvapenie

Nová štúdia odhalila, že obloha je posiata kovovým znečistením z kúskov vesmírneho odpadu, ktoré zhoria pri opätovnom vstupe do atmosféry. Táto neočakávaná úroveň kontaminácie, ktorá sa v nasledujúcich desaťročiach pravdepodobne prudko zvýši, by mohla zmeniť atmosféru našej planéty spôsobmi, ktorým stále úplne nerozumieme, varujú vedci. Ohrozuje nás vesmírny odpad?

Štúdia publikovaná 16. októbra v časopise PNAS je súčasťou misie Stratospheric Aerosol Processes, Budget and Radiative Effects (SABRE) Národného úradu pre oceán a atmosféru (NOAA), ktorá monitoruje hladiny aerosólov – drobných častíc suspendovaných vo vzduchu. – v atmosfére.

Tím použil výskumné lietadlo, ktoré bolo vybavené špecializovaným lievikom na jeho prednom kuželi, ktorý zachytáva a analyzuje aerosóly na vzorkovanie stratosféry – druhej vrstvy atmosféry, ktorá sa rozprestiera vo výške 12 až 50 kilometrov nad povrchom planéty. Štúdia bola navrhnutá tak, aby odhalila aerosóly pokryté „meteorickým prachom“, ktoré za sebou zanechali vesmírne skaly, ktoré zhoreli pri vstupe. Namiesto toho lietadlo zistilo vysoké hladiny kovových prvkov kontaminujúcich plávajúce molekuly, z ktorých nič nebolo možné vysvetliť meteormi alebo inými prírodnými procesmi.

Vesmírny odpad ako nová hrozba

Dva najprekvapivejšie prvky boli niób a hafnium, čo sú kovy vzácnych zemín používané na výrobu technologických komponentov, ako sú batérie. Vedci boli tiež zmätení vysokým obsahom hliníka, medi a lítia.

Tím neočakával, že nájde tieto prvky v stratosfére, a spočiatku bol zmätený, odkiaľ pochádzajú, uviedol vo vyhlásení hlavný autor štúdie Daniel Murphy, atmosférický chemik z Laboratória chemických vied NOAA v Boulder, Colorado. “Ale kombinácia hliníka a medi plus niób a hafnium, ktoré sa používajú v tepelne odolných, vysokovýkonných zliatinách, nás nasmerovala na letecký priemysel,” povedal.

Tento objav „predstavuje prvý prípad, keď znečistenie stratosféry bolo nepochybne spojené s návratom vesmírneho odpadu,“ napísali vedci vo vyhlásení.

Celkovo štúdia identifikovala 20 rôznych kovových prvkov, ktoré sa prirodzene nevyskytujú v zemskej atmosfére, vrátane striebra, železa, olova, horčíka, titánu, berýlia, chrómu, niklu a zinku.

Tím má podozrenie, že hlavným zdrojom znečistenia sú raketové zosilňovače, ktoré rakety vymrštia krátko po tom, ako sa dostanú na hornú vrstvu atmosféry, a potom spadnú späť na Zem.

Mapa vesmírneho odpadu

Problémom sú nekontrolované “návraty” vesmírnej techniky

Čína, ktorá bola predtým kritizovaná za sériu nekontrolovaných návratov, je zodpovedná za mnohé z týchto návratov raketových zosilňovačov. Tento problém však trápil aj Rusko a NASA.

Padajúce satelity, ktoré boli opustené, vyradené z obežnej dráhy slnečnými búrkami alebo zámerne havarované späť na Zem, tiež pravdepodobne uvoľnia veľké množstvo kovového znečistenia, keď zhoria.

Znečistenie zo satelitov sa pravdepodobne zvýši, keď bude do vesmíru vypustených viac komerčných satelitov. Mimoriadne znepokojujúcich je takmer 9 000 satelitov, ktoré sa momentálne nachádzajú na nízkej obežnej dráhe Zeme. Tie sú podľa Orbiting Now všetky predurčené nakoniec spadnúť späť na Zem.

Celkovo bolo asi 10 % aerosólov z novej štúdie znečistených kovmi z vesmírneho odpadu. Vedci však predpovedajú, že v najbližších desaťročiach by to mohlo vyskočiť na približne 50 %.

V súčasnosti je príliš skoro povedať, aké dlhodobé účinky bude mať toto znečistenie na našu planétu. Minulé znečistenie ovzdušia, ako napríklad chlórfluórované uhľovodíky (CFC), prispelo k dieram v ozónovej vrstve. Aerosóly tiež zohrávajú úlohu pri odrážaní slnečného žiarenia späť do vesmíru, čo je dôležité pre zmiernenie účinkov klimatických zmien.

„Na pochopenie dôsledkov“ týchto kovov v atmosfére bude potrebnej „veľa práce“, povedal Murphy.

Zdroj: livescience | topdesat

b
Komentáre

Sociálne siete

Odporúčame

HS-logo

TOPdesat.sk copyright © 2023 | Všetky práva vyhradené

});

online geldanlagen geldanlagen

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov