Zaujímavosti

Dobová recenzia Škody Favorit, ktorú testoval prestížny britský TopGear. Ako Škodovka obstála v tvrdej konkurencii?

Škoda Favorit

videní: 4.4K

Je veľmi nepravdepodobné, že čo i len malý fanúšik motorizmu nepozná TopGear. A je tiež veľmi nepravdepodobné, že obyvateľ Česka a Slovenska starší ako 25 rokov nepozná Škodu Favorit. Dá sa povedať, že to bol automobil, ktorý po páde totalitného režimu postavil našu krajinu na kolesá. Pomerne dostupné auto, ktoré vynikalo pomerom cena/kvalita. Aký názor však naňho mal TopGear v roku 1989, kedy bol Favorit horúcou novinkou na trhoch?

Tradičný britský TopGear si posvietil na československú Škodu Favorit. Na prvý pohľad sa to môže zdať ako nereálne, no tu je potrebné pripomenúť, že TopGear sa niekedy v minulosti zameriaval na testovanie áut a nebol len britskou zábavnou šou. Najprv si však v krátkosti predstavme Škodu Favorit.

Ak sa ti zdá, že Favorit vo videu je iný ako ten, ktorý poznáme, je to skutočne tak. Škodovka pre britský trh dodávala automobily v lepšej výbave a teda majitelia už v základe dostali veci ako zliatinové kolesá, pneumatiky Goodyear, strešné okno, autorádio Phillips, či zadný stierač.

Favorit mal pod kapotou benzínový štvorvalec s objemom 1281 centimetrov kubických, ktorý v základnej verzii ponúkal 40 kW (54 koní) a v najsilnejšej 50 kW (68 koní). Vrcholom bola úprava spoločnosťou Autospektrum 2000 s. r. o. Mariánské Lázně s názvom Sprint 75. Ako názov napovedá, výkon motora bol zvýšený na 56 kW, čo predstavuje 75 koní. Sprint 75 dosahoval maximálnu rýchlosť 160 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládol za 13 sekúnd. Výkon na predné kolesá prenášala výhradne päťstupňová manuálna prevodovka.

Favorit sa vyrábal celkovo v troch verziách: hatchback, kombi Forman a Pick-up, poprípade špeciálna verzia Praktik (upravený Forman), či kabriolet v úprave od českej spoločnosti MTX. Z Favoritu vychádzalo viacero prototypov, ktoré sa však nikdy nedostali do sériovej výroby. Medzi ne patrí koncept sedanu, či verzie coupé, ale aj skrátená dvojmiestna verzia s názvom Shortcut. Favorit bol úspešný aj vo svete motoršportu.

Vráťme sa ale k recenzii britským TopGearom. Redaktor Chris Goffey bol z Favoritu príjemne prekvapený. Vo videu viackrát poznamenal, že auto si je hodné svojej ceny a je rozumným riešením pre ľudí, ktorí chcú lacné auto. V takom prípade totiž nemajú veľký výber spomedzi nových vozidiel a siahajú po autobazároch. Ako poznamenal Goffey, Favorit je rozumnou alternatívou k jazdenému Fordu Fiesta alebo Chevroletu Nova.

Hoci mal motor podľa moderátora hrubý prejav, českí a britskí inžinieri, ktorí sa na vývoji motora podieľali, urobili dobrú prácu a automobil je svižný a má dostatok výkonu aj na britských kopcoch a zrýchlenie je porovnateľné s jeho konkurentami.

Redaktor bol tiež prekvapený veľkým priestorom v interiéri a ocenil kvalitné odhlučnenie. Pozitívne sa vyjadril aj k podvozku: „Podvozok pohlcuje väčšie výmole a nerovnosti“. Goffey ocenil aj priľnavosť Favorita v zákrutách. Čo sa mu však nepáčilo, bolo zastarané manuálne ovládanie spätných zrkadiel, ktoré bolo navyše nepresné. Negatívne ohodnotil aj veľký polomer otáčania, no celkovo ocenil toto československé auto pozitívne. Presvedč sa sám a pozri si recenziu s českými titulkami:

Titulky si zapneš tlačidlom vo videu.

Nenechaj si ujsť ani dobovú recenziu Škody Favorit slovenskej relácie Auto-moto-revue:

Zdroj: Auto.cz, Topdesat
Zdroj titulnej fotografie: Wikipedia

b
Komentáre
Hore

online geldanlagen geldanlagen